In the Walls > Process

 

Digital Simulation for In the Walls at Shiseido Gallery

2016
Computer Graphics

 

 

 

 In the Walls is a conceived installation work as the five photograph works which are designed the space that the empty room surrounded by the white wall and the floor in the exact same composition with the design of its space to exhibit the work.
The production of this work begins by taking a picture of the wall of the exhibition room of various museums and galleries. I can take those photos to the computer and, by photo collage technique, stitching a huge amount of detail pictures of the walls and overlay them to create an image of the imaginary wall of an enormous actual size. Then, being set the 3d model of the White Cube exhibition room in the 3DCG software, pasted the information of the made texture (normal map, etc.) which is an image of the wall prepared beforehand, it would be generated (rendering) the image as a photograph work.
The subtle, bumpy look on the walls of the exhibition room is a sign of the evidence for some exhibition and the existence of the works that were exhibited there in the past. By collecting them using photographic recording and mapping them again on the wall of the exhibition room on the simulation, it is the process of rebuilding the space history of the exhibition room, the time axis where the exhibition is repeated over and over again. In other words, it can be said that it is a set of fixed-point photography every certain exhibition room, on the other hand these five photograph works look like the exact same thing. However, it is our usual consideration to the room where there is nothing, and it can be said that this work is a reproduction of the experience.
This five-set-photograph work is focused on the wall, which has left some traces of exhibition works, in the actual exhibition, it is exhibited in the situation where the viewer is surrounded by the five photographs exhibited on three walls. This work, the work and the exhibition space were planned at the same time, was titled “In the Walls” which is the title of the exhibition which presented this work for the first.
(August, 2017)

 

 

《In the Walls》は、白い壁と床に囲まれた空っぽの室内が全く同じ構図で映し出された写真作品五点を、その作品を展示する空間の設計とともに構想したインスタレーション作品である。
この作品の制作は、様々な美術館やギャラリーの展示室の壁の写真を撮影する事から始まる。それらの写真をコンピューターに取り込み、フォト・コラージュの手法によって、膨大な壁の細部の写真を繋ぎ合わせ、重ね合わせることで、巨大な一分の一スケールの架空の壁の画像を作製する。そして、3DCGソフトウェアの中でホワイトキューブの展示室の3Dモデルを設定し、その想像上の展示室の壁面に、事前に用意した壁の画像を基に作製した質感の情報(ノーマルマップなど)を貼り付け、写真作品としての画像を生成(レンダリング)するのである。
展示室の壁に見られる微細な凹凸の表情は、そこで行われた展覧会やそこにかつて展示された作品の存在を物語る痕跡としてある。写真の記録性を用いてそれらを収集し、シミュレーション上の展示室の壁の上に再度マッピングすることで、展覧会が何度も繰り返されていく時間軸、展示室の空間の歴史を再構築するプロセスになっている。言い換えるならば、ある展示室を一定期間ごとに定点撮影を行った設定であるとも言えるが、一方でこの五点の写真は一見全く同じもののように見える。写真の中の壁の表情が全て置き換えられた五点の変化に気づかないまま帰途につく来場者もいるだろう。しかし、それこそが何もない部屋に対する私たちの通常の意識であり、この作品はその経験の再現であるとも言える。
展示室の壁に残された不在の作品の痕跡に注目したこの五点の組作品は、実際の展覧会に際して、部屋の角に斜めに仮設壁を建てることで、三つの壁面に展示された五点の写真に鑑賞者が囲まれるような状況で展示される。作品と展示空間を同時に計画したこの作品に、始めてこの作品を発表した展覧会のタイトルでもある「In the Walls」という題名を与えた。
(2017年8月)

 

 

 

 

Making of In the Walls

 

 

 

 

Normal mapping for one the of walls, In the Walls