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White Cube
  This work focuses on the motif of space in a museum or art gallery, the so-called “white cube”. I collected photographs of different exhibition views in many museums and galleries, erased artworks from these photographs, and then reproduced models of the empty exhibition spaces. The artworks were erased from the photographs to focus on the space of the white cube itself. A space following the white cube ideology is a special place for the observation of a work of art, and could be considered to be a fictional place, separated from ordinary everyday space. Everything in the space of the white cube was removed apart from its size and proportion, in order to guarantee the observational purity of an artwork. This shows the inorganic nature and neutrality of the space, in which all the meanings are bleached. In other words, it is “the space where nothing exists”.
  When a painting depicting a white cube is exhibited inside the space of a white cube, it creates an illusion of continuation of the space beyond the wall of the exhibition. It is a state of loop-like self-repetition of the white cube, and this endless development structure of a white cube can also be named the labyrinth of the white cube. The white cube, a space with no entrance and no exit, endlessly multiplies beyond the horizon. What is presented here is the close connection between the exhibition space (wall) and a painting, linking to the theme of the relationship between architecture and painting. As well as the approach of using the photographs of existing white cube exhibition spaces, I also conceived the concept of making a “labyrinth of the white cube” into “architecture”. Mutually supplementing their meanings, both White Cube and Labyrinth of the White Cube have their origins in the field of architecture. While this may be the case, it is my thought that these terms have now grown and spread to other areas of thinking.
  An ironical self-reference of the repetition of the white cube inside a white cube, was born from the impossibility of an attempt to create an image in the present age. There are countless numbers of paintings created in this world, and in the contemporary information environment where even more astronomical numbers of images are being consumed, we are haunted by a feeling of vain efforts while creating another single image. This could be compared to adding another single grain of sand to a desert. In other words, at the point of asking the serious and urgent question “what is an image worth to paint”, there is reality answering, “nothing has to be painted”. However, if we do not renounce the will of expression, even if there is nothing to paint, we will probably have to paint the situation itself when there is nothing to paint.
Perhaps the very thing I have to do while roaming the labyrinth of the white cube is to look constantly for an image that I have to paint, as well as the words I have to speak. Lingering in the void where no picture is hung, I am gazing at a white wall without any work. Obviously nothing exists, but what we discover from there is not only despair. Yes – I am sure that at the same time, there is also hope to be discovered.
(2013. Aug.)

English translation by Elena Tutatchikova
English proofreading by David Clark, Shaun O’Brien and Yuma Tomiyasu

 

 

  この作品のモチーフは美術館やギャラリーの展示スペース、いわゆる「ホワイトキューブ」である。私は様々な美術館やギャラリーの展示風景の写真を集め、その写真の中から展示されている作品を消して、何も無くなった展示空間を模型で再現している。写真から作品をあえて消し去ったのは、ホワイトキューブの空間自体にフォーカスするためである。ホワイトキューブは美術作品を鑑賞するための特別な場所であり、日常の空間から切り離された虚構的な空間である。ホワイトキューブは作品鑑賞の純粋性を保証するために、空間がサイズとプロポーションだけに還元されている。それは、あらゆる意味性が漂白された無機的かつ中性的な場になることを意味し、つまりは「何も無い空間」であると言い換えられる。
  そして、ホワイトキューブを描いた絵画がホワイトキューブに展示されたとき、展示空間の壁の向こうにさらに展示空間が続いていくようなイリュージョンが創出される。それはホワイトキューブがループする自己反復的な状態であり、ホワイトキューブが際限なく続いていくその構造は、ホワイトキューブの迷宮とも言えるだろう。入口も無く出口も無い、地平線を超えるまで無限に増殖していくホワイトキューブ。ここで提示されている展示空間(壁)と絵画の緊密な関係性は、そのまま建築と絵画という話題へ繋がっていく。私は実在のホワイトキューブの展示写真を題材とするアプローチの一方で、「ホワイトキューブの迷宮(Labyrinth of the White Cube)」を「建築」する構想を抱いた。White CubeLabyrinth of the White Cubeは、相互にその意味性を補完し合いながら、建築という領域を起点とした、様々な思考の拡張性を私に予感させている。
  ホワイトキューブをホワイトキューブの中で反復させるアイロニカルな自己言及性は、現代においてイメージを創出する試みの不可能性に根差している。この世界には数えきれない程の絵画があり、またそれ以上の天文学的な数の画像(イメージ)が消費される現代の情報環境において、イメージの生産には常に砂漠の上にさらに一粒の砂を足しているかのような徒労感がつきまとう。つまり「描くに値するイメージとは何か」という切実な問いの先にはすぐに「描くべきものは何も無い」というリアリティが待っている。しかし、描くものが何も無いのであったとしても、表現する意思を放棄しないのであれば、描くものが無いということ自体を描かなければならないのだろう。
  私はそれこそホワイトキューブの迷宮をさまよいながら、自分の描くべきイメージと語るべき言葉をこれからも探し続けるだろう。一枚の絵も掛けられていない空虚な空間の中にたたずんで、作品が不在の白い壁を見つめる。そこには、確かに「何も無い」。しかし私たちがそこから見出せるのは絶望だけではない。そう、希望もまた同時に見つけ出せるに違いないのだ。
(2013年 8月)

 

 

 

Model for White Cube -19

 

 

 

Taking the photograph of the model for White Cube -07

 

 

 

Plan for White Cube – 08

2012-2013
21.0㎝ × 29.7㎝
Inkjet print, pen on Paper

 

 

 

Plan for White Cube – 07

2012-2013
21.0㎝ × 29.7㎝
Inkjet print, pen on Paper

 

 

 

Plan for White Cube – 03

2012-2013
21.0㎝ × 29.7㎝
Inkjet print, pen on Paper

 

 

 

Plan for White Cube – 03

2012-2013
21.0㎝ × 29.7㎝
Inkjet print, pen on Paper

 

 

 

Plan for White Cube – 02

2012-2013
21.0㎝ × 29.7㎝
Inkjet print, pen on Paper